onsdag 30 juni 2010

Att vara förälder...

Jag snor detta från en blogg som jag kikade på tidigare idag.

När fick du/ni reda på att du va gravid? oktober -01 och okt -04
Vad blev reaktionen? - Äntligen
Var barnet planerat? - Jajamensan
Hur var dina "40" veckor? - Har aldrig mått så bra i mitt liv
Fick du bristningar? Några på insidan av låren, de syns när jag blir vääääldigt brun
Hur många veckor och dagar gick du? Barn 1 var 1 vecka tidig och barn 2 en vecka sen
Hur mycket gick du upp i vikt? Hmmm, måste man säga detta?? 30 kg med min första och 12 med nr 2
När börja dina värkar sättas igång? barn 1 kl 22.30 20/6 2002. Med nummer 2 hann jag inte med några värkar, allt ändrades på ett rutin ultraljud. Det blev ett akut kejsarsnitt för hon låg med huvudet före, vägde 4 kg och jag hade börjat öppnas...
Gick ditt vatten? Nope.
Vem hade du med dig på förlossningen? Pappan till mina döttrar.
Hur var din förlossning? Härlig. Hade ingen bedövning (lustgasen funkade inte), personligen så kändes den väldigt kort men den höll på i 4,5 timmar. Med nummer 2 vart det ju som sagt operation, då går allt för fort och inget blir som man tänkt sig.
Hur lång tid tog din förlossning? med allt arbete ca 5,5 timmar.
Hur länge hade du värkar? Hade nog värkar i flera dagar (från och till), men när det väl satte fart så tog det bara några timmar.
Hur mycket gick du ner i vikt efter förlossningen? Samlade på mig massor av vätska en hel del av den släpar jag fortfarande runt på (går ju inte att träna bort den...).

DITT BARN
När va barnet planerat att komma?
28/6 2002 och 15/6 2005
Vad trodde du det var för kön? Var 100% på att det var tjejer
Blev det en tjej eller kille? Två tjejer
Hade du gissat rätt på könet? - Japp
När kom han/hon? 21/6 2002 och 22/6 2005
Hur mycket vägde han/hon? - 3475 och 3990
Hur lång va han/hon? - 50 och 51
Vad fick barnet för namn? - De går under smeknamnen Divan och Gangstern
Vad har ditt barn för storlek på kläder nu? - 134 och 116
Hur mycket väger ditt barn nu? - 20 och 16
Det senaste utvecklingen ditt barn gjort? Står på händer och visslar

DU SOM FÖRÄLDER:

Trivs du med föräldrarollen? jag älskar barn och skulle gärna ha ett helt fotbollslag. Tur att min sambo bromsar mig....
Är du stolt över ditt barn? STOLTAST!!!!!
Hur ser dina matvanor ut? Regelbunden och nyttig/varierad kost. Mycket grönsaker och godis på lördagarna
Stressar du mycket? Beror på vem ni frågar. Jag tycker inte att jag stressar men min goa gubbe tycker det..
Hur ser dina sovtider ut? - Somnar oftast i soffan mellan 21-23 går upp vid 05,30
Vad gör du helst en fredag? Har fredagsmys med familj och vänner)
På vilket sett har du förändras? Är mindre "oplanerad" och tar mycket mer ansvar. Prioriterar inte mig själv först. Försöker att samarbeta med vissa personer även om jag helst vill slå dem på käften... Väljer mina ord och fighter.
Vad är det första du tänker på när du vakFetnar? Va redan?
Umgås du mycket med andra föräldrar? Japp, vi är ett gäng som fick barn ungefär samtidigt (+/- nått år), vi snubblar ju över varandra med jämna mellanrum, sen blir det ju en del med föräldrarna på gården.
Vad är bäst med att fått barn? Det magiska i att nått så litet kan bli nått så stort. Att kärleken till ett barn bara växer för varje år. Det är det "häftigaste" jag någonsin upplevt
Och slutligen.. hinner du med "egen tid"? Ja, är varannan vecka mamma så jag försöker hinna med mig själv då. Annars ställer min fina man upp och avlastar mig.

Inga kommentarer: